Mondverzorging & Preventie

Tien voedingstips om je kind cariësvrij te houden.

Door: Louise Witteman, diëtist met specialisatie mondgezondheid

Traktatiebeleid

Bespreek het traktatiebeleid op school. Met een groep ouders sta je sterker.

Leer zoete smaak af

Leer de zoete smaak af. De eerste twee afkickweken zijn het zwaarst.

Onbewerkte voeding

Onbewerkte voeding bevat minder suiker. Van zoetigheid eet je altijd meer dan van onbewerkt voedsel. Geef je kind fruit op één van de zeven eetmomenten. Dit levert in tegenstelling tot zoetwaren ook vezels, vitamines en mineralen. Ook producten waarvan je het niet verwacht zoals brood, vla met zoetstof en groente in blik bevatten vaak suiker.

Soort snoep

Let bij het inkopen doen op het soort snoep wat je koopt. Laat kleverig, plakkerig snoep (toffees, candybars) en snoep wat lang in de mond blijft ( lolly’s, zuurtjes) in het schap liggen.

Koektrommel dicht

De koektrommel dichtdoen nadat iedereen een koekje heeft gehad is voor velen een truttige ouderwetse Nederlandse gewoonte. Herstel hem in ere.

Maximaal 7 eet- en/of drinkmomenten

Houd een dagritme aan met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Houd je aan maximaal 7 eet- en/of drinkmomenten, zodat het gebit de tijd krijgt om te herstellen.

Verwennen met aandacht

Wijs opa’s oma’s en buurvrouwen erop dat ze het kind ook kunnen verwennen met aandacht. Samen een tekening maken, een puzzel doen of een stuk fietsen is een goed alternatief voor snoep.

Één is net zo lekker als twee!

Koop geen producten waarvan je blijft dooreten zoals chocoladepinda’s, minikoekjes en chocoladecrisps. Geef je kind liever één snoepje in plaats van een zakje. Een zakje duurt langer om leeg te eten. Hierdoor wordt de kans op gaatjes groter.

Verklein de porties

Een plak cake geven aan een jong kind staat gelijk aan het geven van een halve cake aan een volwassene. Houdt er rekening mee dat een kind een klein lijf heeft. Verklein de portiegroottes van zoetigheid. Dit zorgt ervoor dat kinderen trek houden in de avondmaaltijd en op gewicht blijven.

Water, gewone melk en thee zonder suiker

Laat je kind van jongs af aan water, gewone melk en thee zonder suiker drinken. Zijn ze al gewend aan zoete dranken? Breng dit dan terug naar sap bij het tussendoortje in de ochtend en de middag. Je kunt sap steeds meer aanlengen met water. Zo wennen ze langzaam.

newspaper templates - theme rewards